12-uur-1
12-uur-4
12-uur-6
12-uur-7

Een 12 uursrace op de Kralingse plas georganiseerd door de Kralingsche Zeilclub. Voor jong en oud en voor elk soort boot. Gezellig met vrienden, familie of kennissen 12 uur lang zeilen op de plas en meedingen naar de eindoverwinning.

Op 16 juni 2018 zal de tweede editie plaatsvinden van de 12 uur van Kralingen, dit is een initiatief vanuit de KZC om een langeafstandwedstrijd te organiseren. Om 10:00 zal er gestart worden en de finish is om 22:00 uur.

Er wordt gevaren in verschillende klassen, hierbij is er onderscheid gemaakt tussen kajuitboten, open boten en optimisten. In alle klassen wordt gevaren op rating en zal het team met de meest gevaren mijlen na correctie de winnaar zijn. Het is per team te bepalen of er tussendoor een pauze wordt genomen of niet, de tijd loopt echter ten alle tijden door. Tussendoor wordt er van de deelnemers verwacht dat ze een aantal opdrachten uitvoeren, dit kan bestaan uit een walopdracht, een zeilmanoeuvre uitvoeren of een ludieke actie. elke opdracht wordt zorgvuldig gecheckt door een jury en alle opdrachten dienen voor het einde van de wedstrijd uitgevoerd te zijn. De opdrachten zullen op de ochtend van de race bekend worden gemaakt en worden uitgedeeld.

Voor de eenmansboten is er de mogelijkheid om met meerdere personen te zeilen en dan om de zoveel tijd door te wisselen. Zo is het ook mogelijk voor mensen die geen zin hebben om 12 uur lang alleen te zeilen om mee te doen.

Er zal vooraf een palaver zijn waarin de laatste uitleg zal worden gegeven over de wedstrijdbaan en omstandigheden waarna om 10:00 de start plaatsvind. Vanzelfsprekend zal er dan om klokslag 22:00 gefinisht worden en zullen de uitslagen berekend worden. Als het meezit begint om 23:00 de prijsuitreiking met aansluitend nog een de gelegenheid om een biertje te nuttigen en sterke verhalen uit te wisselen in het clubhuis van de KZC bij onze gastheer Ed.

Schrijf u nu snel in, het belooft een superleuk evenement te worden waar de nadruk ligt op de gezelligheid.