Wil jij ook instructeur worden? Dat kan!

Als vereniging willen we graag iedereen laten genieten van de zeilsport. Om dit te kunnen doen zijn we hard op zoek naar nieuwe (ervaren) zeilinstructeurs. Vind jij zeilles geven het leukste dat er is en wil jij CWO opleiding geven aan beginners en gevorderden? Dat kan! Nog niet gecertificeerd, wij verzorgen graag jouw opleidingstraject. Vanaf het moment dat jij zelf CWO eigenvaardigheid II in handen hebt kun je beginnen met het traject om zeilinstructeur te worden. Nadat je gecertificeerd bent kun je ook nog wat bijverdienen terwijl je met je hobby bezig bent. Ideale combinatie toch?!

Assistent Instructeur

Ben je 18 jaar of ouder en lijkt het je leuk om te helpen bij het lesgeven op jouw vereniging? Dan is de opleiding Assistent Instructeur iets voor jou!

Inhoud opleiding

De opleiding tot Assistent Instructeur bestaat uit:

1. Zelfstudie via de online Watersport Academy van de Kralingsche Zeilclub: hier tref je de basisinformatie over lesgeven en kies je een leercoach die jou (op afstand) voorziet van feedback.
  2. Een aantal praktijkopdrachten op de Kralingsche Zeilclub die worden beoordeeld door jouw leercoach.
  3. Een praktijkdag. Tijdens deze praktijk dag geef je korte lessen aan medecursisten en/of proefkonijnen en leer je het volgende:
    • Tijdsplanning en lesindeling
    • Organisatie en veiligheid
    • Techniek en oefeningen
    • Observeren en aanwijzingen

Aan het eind van deze dag kun je direct de opleiding tot Assistent Instructeur afronden.

Een kijkje nemen in de online opleiding

Je kunt alvast een kijkje nemen in de opleiding door een account aan te maken in de Watersport Academy Online en via de navigatiebalk de juiste opleiding aan te klikken. Je kan dan goed zien wat de inhoud is, alleen je hebt nog geen rechten om aan de opdrachten te beginnen. Dat kan pas met de sleutel die je bij inschrijving ontvangt.

Op welk niveau moet je zelf kunnen varen?

Je moet in het bezit zijn van een van de onderstaande eigenvaardigheidsdiploma’s of op dit niveau varen:

• Jeugdzeilen: CWO II Zwaardboot eenmans.
  • Zeilen: CWO III in de discipline waarvoor je de opleiding doet.

Waarmee moet ik verder rekening houden?

De Kralingsche Zeilclub heeft afgesproken dat met alle (assistent) instructeurs de volgende afspraken worden gemaakt;

• Bereid zijn via de Kralingsche Zeilclub een gratis VOG-certificaat aan te vragen.
  • Indien les gegeven wordt vanuit een motorboot, zoals bij jeugdzeilen en zwaardboten, bereid zijn zelf je vaarbewijs te halen.
  • Na de opleiding geeft de instructeur minimaal twee zeilcursussen bij Kralingsche Zeilclub.
  • De instructeur dient lid te zijn of worden van de Kralingsche Zeilclub.

Kan ik vrijstelling krijgen?

Na het kiezen van een leercoach in de online Watersport Academy, moet je je watersport CV invullen en samen met je leercoach de competentiescan. Op basis hiervan kan de leercoach bepalen welke opdrachten jij moet doen om de opleiding af te kunnen ronden en voor welke je vrijstelling krijgt.

Prijzen cursus 2023

Leden € 39,95
Niet-leden € 139,95 *

* Dit is inclusief lidmaatschapskosten als sociëteitslid voor het eerste kalenderjaar. Zonder tijdige opzegging wordt lidmaatschap automatisch per kalenderjaar verlengd.

Instructeur

Ben je 18 jaar of ouder en wil jij zeilinstructeur worden? Met deze opleiding word je klaargestoomd om als zelfstandig instructeur mensen enthousiast te maken voor het zeilen en breng je kennis en vaardigheden bij zodat je leerlingen veilig en met plezier het water op kunnen. Daarnaast ben je een rolmodel voor jouw cursisten en heb je een voorbeeldfunctie binnen de vereniging.

Inhoud opleiding

Een greep uit de onderwerpen die tijdens de opleiding aan bod komen:

• Je verdiept je in de techniek en oefeningen
  • Oefenstof maken
  • Jaarprogramma ontwikkelen
  • Alle zaken rondom organisatie en veiligheid

Hoe werkt de opleiding?

Binnen de online Watersport Academy van de Kralingsche Zeilclub heb je zelf de regie over je eigen opleiding. Zo bepaal je zelf hoelang je erover doet. Daarnaast worden deelnemers ondersteund door een zelfgekozen leercoach, digitale leeromgeving en andere cursisten waarmee je kunt samenwerken.

Tijdens de opleiding krijg je verschillende opdrachten die jou helpen bij het ontwikkelen van je vaardigheden als instructeur. Afhankelijk van de kennis en ervaring die je al meebrengt, bepaal je samen met je leercoach met welke opdrachten je aan de slag gaat. Wanneer je alle opdrachten volbracht hebt rond je de opleiding tot zelfstandig instructeur in jouw discipline af.

Een kijkje nemen in de online opleiding

Je kunt alvast een kijkje nemen in de opleiding door een account aan te maken in de Watersport Academy Online en via de navigatiebalk de juiste opleiding aan te klikken. Je kan dan goed zien wat de inhoud is, alleen je hebt nog geen rechten om aan de opdrachten te beginnen. Dat kan pas met de sleutel die je bij inschrijving ontvangt.

Op welk niveau moet je zelf kunnen varen?

Je moet in het bezit zijn van één van de onderstaande eigenvaardigheidsdiploma’s of op dit niveau varen:

• Jeugdzeilen: CWO III Zwaardboot eenmans.
  • Zeilen: CWO IV in de discipline waarvoor je de opleiding doet.

Wat zijn de eisen om in te stromen?

Je moet in het bezit zijn van het diploma Assistent Instructeur of , indien je die opleiding/kwalificatie niet hebt, in ieder geval op dat niveau zitten.

Met andere woorden, als je al enige lesgeefervaring hebt, kun je instromen in de Instructeursopleiding, anders moet je eerst het Assistent Instructeur traject volgen.

Waarmee moet ik verder rekening houden?

• De instructeur dient lid te zijn of worden van de Kralingsche Zeilclub.

Kan ik vrijstelling krijgen?

Prijzen cursus 2023

Leden € 79,95