Seizoen begint topfit beginnen op de club!

Geplaatst op 24-05-2021  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: EB

Zoek je een manier om op een aangename wijze je conditie op peil te houden? Dan ben je hier op de juiste plek beland! We kunnen ons fysiek blijven trainen om zo later meer plezier te beleven tijdens het zeilen of surfen. Wij willen jou helpen met de gezamelijke fysiek trainingen op donderdagavond om je een houvast te geven. De trainingen worden door leden gegeven en zijn opgebouwd uit 3 peilers: cardio, kracht en core stability. Inschrijven of aanmelden is niet nodig. Zie voor data de activiteitenkalender.

CARDIO
Via cardiotrainingen kan je het uithoudingsvermogen verbeteren. Een betere uithouding zorgt ervoor dat je sneller zal herstellen en inspanningen langer kan volhouden. Het is bewezen dat je een gezonde levensstijl het beste volhoudt als je af en toe wat minder streng ermee omgaat. Daarom is de algemene regel bij cardiotrainingen de 80/20 regel. Dat wil zeggen als je 80% van de tijd aan een lage intensiteit sport (praattempo) kan je in de overige 20% intensiever sporten. Elk begin is natuurlijk moeilijk en dat is niet anders met lopen! Met start2run wordt het beginnen met lopen makkelijker dan je denkt. Met de loopschema’s kan je rustig opbouwen en je afstanden alsmaar verlengen.

CORE STABILITY
Core stability is een must voor elke surfer en zeiler! Het zorg ervoor dat je blessures kan vermijden. Als tweede leer je correct bewegen en leer je hoe je de kleine spiergroepen in het lichaam juist kan aanspreken. Dat zorgt er effectief voor dat je een betere zeiler of surfer kan worden. In het schema staan enkele basis oefeningen voor de schouderbladen, bilspieren, buik- en rugspieren. Indien je blessuregevoelig bent of het maximale uit de core stability trainingen wil halen kan je best een persoonlijk programma laten opstellen door een (sport)kinesitherapeut.

KRACHT
De derde belangrijke fysieke peiler is kracht. Geen gym, halters, barbells, …? Geen probleem! Met deze oefeningen kan je prima je zeilspecifieke kracht onderhouden en optrainen. Alle middelen voor de oefeningen liggen klaar en  zorgen dat je zonder of met erg weinig materiaal aan de slag kan.