Winst voor onze leden tijdens het Soling kampioenschap 2022 in Italie!

Geplaatst op 10-06-2022  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Matias Collins

Open Internationaal Italiaans Soling kampioenschap 2022

Van 20 t/m 22 mei organiseerde de Italiaanse Soling vloot haar Italiaans kampioenschap bij Circolo Vela Bellano (CVB) aan het Comomeer.

Op vrijdag werden drie races gevaren onder fantastische weersomstandigheden met ruim voldoende wind om met drie personen in de Soling te kunnen hangen. Dit alles met een geweldig uitzicht naar de Zwitserse Alpen in het noorden en de villa van George Clooney in het zuiden. Voor het uitleggen van de baan werden robotboeien gebruikt. Het geheel werd perfect georganiseerd door de uit Bellano afkomstige Internationale Soling zeiler Alberto de Amicis.

Er was deelname uit vier verschillende landen, zeven Italiaanse boten, één Oostenrijks team “on tours” en het nieuwe Luxemburgse team. Zij werden allemaal geconfronteerd met het huidige Noord-Amerikaans- en Europees kampioensteam van de Kralingsche Zeil Club).

Dag 1

afbeelding1 6

Figuur 1: NED 33 op topsnelheid

De NED 33 met Rudy den Outer, Theo de Lange en Bram Soethoudt waren uitstekende vorm en wonnen alle drie de races, het Italiaanse gevecht lieten zij achter zich door geweldige pin starts, uitstekende bootbeheersing en sublieme snelheid. Hun, door Star Sails gemaakte Mondriaan spinnaker, stal de show tijdens de voordewindse rakken.

Dag 2

Op zaterdagochtend bleek er meer vocht in de lucht te zitten waardoor Alpen in het noorden minder snel opwarmden Hierdoor kwam de thermische zuidenwind minder snel op gang en varieerde ook meer in kracht en richting. Hierdoor werd het zeilspel wel interessanter.

Hoe dan ook, de teams gingen het meer op voor een enerverende dag Soling zeilen. Net als op de eerste dag was de “pinstart” het voordeligst. Tijdens de startprocedure waren er dus hevige gevechten om deze plek te veroveren. Het team uit Toscane (ITA 258) wist het eerste eentje van de dag te pakken met de NED 33 op plaats 2. De derde plaats in deze race ging naar de ITA 252 met Alberto de Amicis, Luca Negri en Marco de Amicis.

Bij de tweede race herpakte de NED 33 zich en zeilde, weer met een pinstart, naar een keurige eerste plaats, terwijl het team uit Garda - ITA 259 tweede werd en zich herstelde na een matige eerste race. Op plaats 3 finishte de ITA 258.

Ondertussen leek Marta (ITA 119) de aansluiting bij de eerste twee Italianen enigszins te verliezen met twee vierde plaatsen in de eerste twee races van deze dag.

Maar zaken veranderden tijdens de laatste race op de zaterdag. De boten die aan de pin vochten voor een goede start hadden een windshift over het hoofd gezien en kwamen bedrogen uit. Marta, Marco en Francesco Garrone starten samen met ITA 194 Massimo Cattaneo, Antonio Gorgoglione en Andrea Serlini bij het startschip en kwamen 1 & 2 bij de bovenboei. ITA 119 verdedigden sterk hun positie, ITA 194 viel wat terug maar eindigde hoe dan een goede 4e plek. NED 33 en ITA 259 herstelden van de slechte start gedurende de race als 2e & 3e.

Met nog een race te gaan op zondag is het team van Rudy, Theo en Bram al zeker van de overwinning. De strijd tussen de Italianen gaat dan tussen de Garda/Verona (ITA 259), Toscane (ITA 258) en Lombardije/Bellano (ITA 119). Slechts 1 punt scheidt deze drie teams.

afbeelding1 7

Dag 3

Bruno, Pierfrancesco en Marco Maffezzoli (ITA 259) werden het beste Italiaanse team op dit evenement met slechts 2 punten verschil op het lokale van Circolo Vela Bellano - Marta, zeilend met Francesco en Marco Garrone. De strijd op zondag werd tijdens de laatste race van het evenement werd gevaren bleek een intens gevecht waarbij lokale kennis zeer belangrijk was. Toch slaagde ITA 259 erin de race op haar naam te schrijven en liet op de tweede plaats ITA 119 achter zich. Het Toscane team met Michele Tognozzi, Haakon Haraldsen en Alberto Alboretti (ITA 258) eindigde als derde in de laatste race maar het was niet genoeg voor een podium plaats.

De winnaar van het evenement, NED 33 met Rudy den Outer, Theo de Lange en Bram Soethoudt, zeilde ontspannen en bleven uit de Italiaanse vergelijking. Maar konden ook de prestatie van vrijdag of zaterdag niet evenaren. Ze eindigde slechts als 5e op de race, maar genoten zeker weer van een zeildag in korte broek en T-shirt met mooie zeilomstandigheden. Dit gaf een goed gevoel na de vreselijke ervaring van 6 dagen te vergeeft wachten op de wind tijdens het Wereldkampioenschap in Duitsland (Chiemsee).

afbeelding1 8

Dank aan de familie Amicis voor hun harde werk om dit Italiaanse kampioenschap succesvol te organiseren.